BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

84.vaisingumo dieta

Dieta vaisingumui



Svajojančioms apie vaiką moterims JAV mokslininkai pataria prisilaikyti tam tik­ros dietos ir gyvenimo būdo. Tyrinėtojai mano, jog daugumoje atvejų nevaisingu­mą dėl ovuliacijos pažeidimo sveikos ki­tais atžvilgiais moterys gali išvengti tai­syklingai maitinantis ir prisilaikant sveikų įpročių.

„Moterys privalo turėti omenyje, jog mityba ir gyvenimo būdas stipriai veikia gebėjimą pastoti, - teigia šio darbo autorius Jorge E.Chavarro (JAV). - Maiste turi vyrauti augaliniai, o ne gyvuliniai baltymai, žemų glikeminių indeksų angliavandeniai. Moteris turi taip pat gauti pakanka­mai vitaminų ir geležies“.

Tyrinėtojai primygtinai pataria atsisakyti rūkymo, apriboti kavos, alko­holio vartojimą ir daugiau judėti. 
Aštuonerių metų laikotarpiu mokslininkai fiksavo, kuo maitinasi 17 544 moterys, siekiančios pastoti.

Tyrimų rezultatai parodė, kad moterų, prisilaikančių pasiūlytos dietos, buvo mažesnė nevaisingumo, susijusio su ovuliacijos pažeidimais, rizi­ka, o taip pat (nors ir mažiau) nevaisingumo, susijusio su kitomis priežastimis, rizika.
 
Penkių ir daugiau teigiamų gyvenimo būdo veiksnių kombinacija, įskai­tant svorio kontrolę, fizinį aktyvumą, taisyklingą mitybą, mažino nevai­singumo, susijusio su ovuliacijos pažeidimais, riziką. Antsvoris minėto nevaisingumo riziką didino.
Skaitai apie jaunas, sveikas moteris, niekaip negalinčias pastoti. Girdi, kokius kryžiaus kelius eina pažįstamos šeimos, kad tik susilauktų vaikų. Matai, kaip įžymybės puikuojasi savo dideliais pilvais niekaip negalėdamos atsidžiaugti, kad pagaliau pavyko — jos bus mamos! O dar tos pranašystės, jog nevaisingumo problema taps vis aktualesnė… Net jei tau vos per dvidešimt, tikrai gali apimti panika, kad ir tau skirtas toks likimas.

Na, tik nesigąsdink. Remdamiesi gausybe novatoriškų vaisingumo tyrimų, naujausiomis technologijomis, ekspertai vieningai teigia: tu jau dabar, dar prieš nuspręsdama tapti mama, gali padidinti savo tikimybę pastoti. Nuolatinės mūsų konsultantės gydytojos ginekologės Danguolės Vildaitės padedami atrinkome patikimiausią informaciją apie vaisingumą, kad, įstačiusi savo gyvenimą į teisingas vėžes, pagaliau atsikratytum nerimo dėl motinystės. Taigi skaityk, mokykis ir keiskis! Vardan giminės pratęsimo. 




Visada mėgaukis tik saugiu seksu

Jei šiuo metu nenori susilaukti kūdikio, prezervatyvu tikriausiai naudojiesi. Tačiau yra dar viena priežastis, dėl kurios turėtum primygtinai reikalauti, kad vaikinas apsimautų šią meilės pirštinaitę: ji tave apsaugos nuo mažojo dubens uždegimo — viršutinių lyties organų infekcijos, dėl kurios kiaušintakiuose gali likti randų, kliudančių spermatozoidams pasiekti kiaušinėlį. Chirurginiu būdu pavyksta pašalinti tas kiaušintakių sąaugas, tačiau padariniai gali būti negrįžtami: JAV Visuomeninės sveikatos draugijos duomenimis, iki 10 proc. mažojo dubens organų uždegimu sirgusių moterų negali susilaukti vaikų be gydytojų pagalbos. 

Mažojo dubens organus dažniausiai pažeidžia chlamidijos ir gonorėja — dvi lytiniu būdu plintančios ligos, kurias lengva išgydyti, jei jos diagnozuojamos laiku. Kadangi šių infekcijų simptomai palyginti neryškūs (deginimo pojūtis šlapinantis ir gelsvokos išskyros), dauguma moterų nė nežino, kad yra užsikrėtusios. Lygiai taip pat negalima pasikliauti ir savo vaikinu, tvirtinančiu, jog neserga jokiomis lytiniu būdu plintančiomis ligomis: jis, kaip ir tu, gali tiesiog nejausti jokių požymių. Laimė, nuo šių negandų gali apsisaugoti per lytinius santykius kaskart naudodama sargį. Jei be jo mylėjaisi su atsitiktiniu partneriu, apsilankyk pas ginekologę ir paprašyk, kad ištirtų dėl galimų infekcijų. Tik nebėk pas ją kitą rytą — tyrimai bus tikslūs, jei nuo to nuotykio bus praėję bent 10 dienų. Dėl kai kurių ligų išvis tiriama tik po mėnesio ar net kelių. Beje, per kasmetę ginekologinę apžiūrą būtinai paprašyk gydytojos profilaktiškai atlikti tyrimus dėl visų LPL. 

Mažojo dubens organų uždegimo priežastis gali būti ir bakterinė vaginozė: jos atveju makštyje padaugėja blogųjų mikrobų (gardnerelių, candida grybelio sukėlėjų) ir sumažėja gerųjų bakterijų. Mokslininkai dar tiksliai nenustatė, kas sukelia bakterinę vaginozę, jie nėra tikri ir dėl to, ar ji visais atvejais sukelia mažojo dubens organų ligas, tačiau neabejoja: beveik du trečdaliai mažojo dubens organų uždegimu sergančių moterų yra apsikrėtusios ir tomis bakterijomis, kurios sukelia bakterinę vaginozę. Tad jeigu makšties išskyros tapo balkšvai pilkos ir sklinda nemalonus kvapas, keliauk pas ginekologę. 


Atstumk taurę

Jei dabar nuolat mėgaujiesi svaiginamaisiais gėrimais, vėliau nors ir iš kailio nersies, vis tiek gali nepastoti. Alkoholis mažina estrogeno kiekį, todėl gurkšnodama didini riziką sutrikdyti ovuliacijos ciklą. Be to, tikėtina, kad tau anksčiau prasidės menopauzė. 

Mokslininkai tiksliai nežino, koks alkoholio kiekis išmuša ciklą iš vėžių. Vieno neseniai amerikiečių mokslininkų atlikto tyrimo duomenimis, moterys, per savaitę išlenkusios ne daugiau nei 5 dozes gėrimų (vienas standartinis alkoholio vienetas (SAV) atitinka 330g alaus, 40g stiprių gėrimų, 150 g vyno, 120 g likerio), per pusę metų turėjo dvigubai daugiau šansų pastoti negu tos, kurios per savaitę suvartodavo 10 ar net daugiau dozių. Taigi nustok kasdien maukti kokteilius, pasirūpink, kad iki to laiko, kol nuspręsi tapti mama, ovuliacija jau vyktų reguliariai. 

Dar viena priežastis susilaikyti nuo svaigalų: alkoholis organizme naikina vitamino sveikam vaikeliui pradėti būtinų vitamino B ir folio rūgšties atsargas. 



Venk cigarečių

Tikriausiai girdėjai, kad rūkydama gali pakenkti būsimo kūdikio sveikatai: nikotinas ir kiti cigaretėse esantys toksinai didina išsigimimų tikimybę. Jeigu kiaušinėliams apskritai pavyksta įsitvirtinti gimdoje. Neigiamo dūmų traukimo poveikio nesušvelninsi net saikingai rūkydama — pakanka vienos cigaretės per savaitę, kad pakenktum kiaušidėms. JAV Nacionalinio aplinkos sveikatos mokslų instituto duomenimis, moterims, per dieną surūkančioms mažiau nei pakelį, tikimybė pastoti 25 proc. mažesnė nei išvis nerūkančioms. 

Kiaušidėms lygiai taip kenkia ir svetimi dūmai. Britų mokslininkų teigimu, ištisai kvėpuodamos kitų žmonių rūkalais mes kenkiame ne tik savo širdžiai, plaučiams, bet ir vaisingumui. Atlikę tyrimą jie nustatė, kad toms moterims, kurios didžiąją dienos dalį praleidžia prirūkytoje aplinkoje, per šešis mėnesius pastoti kur kas sunkiau negu toms, kurios dūmų vengia.

Gera žinia: nebesidegdama cigaretės arba nesitrainiodama rūkalių kompanijoje, tuoj pat pradėsi atitaisyti sveikatai daromą žalą. Kai nebesinuodysi dūmais, tavo tikimybė pastoti gali tapti tokia pat didelė kaip ir niekad nerūkusių moterų.



Atkreipk dėmesį į menstruacijas

Visiškai normalu, jeigu mėnesinėmis sergi kas 21—35 dienas. Nieko baisaus, jei kurį mėnesį jų iš viso nesulauki, tačiau jeigu menstruacijų nėra tris mėnesius iš eilės, jei per jas tave kamuoja stiprūs skausmai arba jei intervalai tarp mėnesinių labai dideli, būtinai pasikonsultuok su ginekologe. Kiekvienas iš minėtųjų sutrikimų gali būti nevaisingumo priežastis.

Didžiausią grėsmę kelia endometriozė — liga, kurios metu gimdos gleivinė veša už jos ribų, palikdama sąaugų visame mažajame dubenyje — aplink gimdą, kiaušides, kiaušintakius. Pagrindiniai endometriozės simptomai: veriantis skausmas lytinių santykių metu ir itin stiprūs pilvo skausmai per mėnesines. Endometriozė — viena dažniausių ginekologinių ligų Lietuvoje, ja sergančių moterų vis daugėja. 40 proc. jų lieka nevaisingos. Kuo anksčiau endometriozė nustatoma, tuo didesnė tikimybė sumažinti jos daromą žalą — štai tau dar viena priežastis reguliariai lankytis pas ginekologą. Ligos progresavimą gali pristabdyti, taigi ir išsaugoti galimybę pastoti, tinkamos kontraceptinės piliulės. 

Vaisingumo problemų gali kilti ir dėl policistinių kiaušidžių sindromo — hormonų pusiausvyros sutrikimo, kuris stabdo ovuliaciją. Pagrindiniai simptomai: 


mėnesinės tampa nereguliarios arba išvis išnyksta. Kuo anksčiau šis sutrikimas nustatomas, tuo gydymas veiksmingesnis. Daugumai šia liga sergančių moterų pavyksta susilaukti kūdikio pavartojus ovuliaciją skatinančių vaistų.

Kaskart vis gausesnės ir skausmingesnės menstruacijos gali signalizuoti apie gimdos miomas — nepiktybinius auglius gimdoje. Tokia bėda kamuoja maždaug 25 proc. moterų. Miomos kenkia vaisingumui dviem būdais: apvaisintam kiaušinėliui kliudo įsitvirtinti gimdoje ir trukdo embrioną aprūpinti krauju, dėl to galimas persileidimas. Šie dariniai pašalinami chirurginiu būdu.



Nebijok riebalų, bet ir nepadaugink 

Truputėlis riebaliukų tau tik į naudą. Aiškiname, kodėl. Ovuliaciją reguliuojantį hormoną estrogeną gamina kiaušidės bei riebalų ląstelės. Jei tavo KMI (kūno masės indeksas — riebalų kiekis organizme, apskaičiuojamas pagal ūgio ir svorio santykio rodiklį) yra mažiau nei 18,5, organizmas nepajėgus pakankamai gaminti estrogenų, todėl mėnesinės bus nereguliarios arba apskritai išnyks. JAV Reprodukcinės medicinos draugijos duomenimis, 6 procentai visų nevaisingumo atvejų siejami būtent su pernelyg mažu kūno svoriu. 

Jei stengsiesi svorio numesti itin intensyviamankšta, taip pat sumenkės tavo šansai kada nors pastoti: per vieną amerikiečių mokslininkų atliktą tyrimą paaiškėjo, kad moterų, kurios iš pradžių bėgdavo po 6 km, o paskui ir 16 km per dieną sukardavo, organizmas ėmė gaminti mažiau progesterono — dar vieno hormono, būtino sklandžiam ovuliacijos procesui. 

Na, tu tikriausiai treniruojiesi ne taip energingai, tačiau jei iš ryto valandą palekuosi bėgimo takeliu, o vakare tiek pat laiko kaip išprotėjusi minsi dviratį, kalorijų sudeginsi kone tiek pat kaip ir minėtajame tyrime dalyvavusios moterys. Greičiausiai bus panašus ir neigiamas rezultatas. Todėl būk išmintinga — sportuok kasdien po 30 minučių. Nepersistenk!

Jei mėnesinės išnyko, daugeliu atveju jos vėl prasidės, kai tik priaugsi pakankamai svorio. Idealu, jei tavo kūno masės indeksas būtų 20—25 (18,5 — kritinė riba, stenkis jos neperžengti), o riebalai sudarytų ne mažiau nei 20 proc. kūno masės. Svorį auginti pradėk ne tada, kai jau būsi pasirengusi motinystei, o kur kas anksčiau, nes juk nėra aišku, per kiek laiko pastosi. Būna, kad net ir atsisakius alinamo sporto bei priaugus reikiamus kilogramus ovuliacija dar nevyksta ištisus mėnesius ar metus. 

Svorio perteklius irgi kenkia vaisingumui: nutukusioms moterims rizika nepastoti lygiai tokia pat kaip ir liesosioms — 6 proc. atvejų nevaisingumo priežastis yra antsvoris. Jei KMI tampa didesnis nei 30, moters riebalų ląstelės pradeda gaminti per daug estrogeno. Dėl to nutrūksta ovuliacija, nes organizmas į estrogeno perteklių reaguoja taip, tarsi moteris vartotų hormonines kontraceptines priemones. Atsikračius nereikalingų kilogramų ovuliacija vėl turėtų vykti normaliai, tačiau liesėjimo, kaip ir stambėjimo, neatidėliok iki paskutinės akimirkos. Laikytis dietų gali būti itin keblu, todėl juo greičiau pradėsi įgyvendinti sveiko (!) lieknėjimo planą, juo geresnės formos būsi, kai nuspręsi pastoti.



Nesivaikyk dietų mados

Angliavandenius ribojanti dieta gali sumažinti tavo šlaunis ir… sklandaus nėštumo tikimybę. Jeigu kasdien vartosi pernelyg daug baltymų, jiems skaidyti organizmas pradės gaminti gerokai daugiau amonio, o tai gali pakenkti embrionui dar prieš įsitvirtinant gimdoje. Kolorado valstijos (JAV) Reprodukcinės medicinos centro mokslininkų teigimu, baltymai turėtų sudaryti ne daugiau nei 20 proc. dienos raciono. 

Neriebaus maisto dieta taip pat gali sujaukti tavo motinystės planus. San Diego (JAV) Kalifornijos universiteto mokslininkai yra tvirtos nuomonės: riebalų turi valgyti kasdien. Visdėl tos pačios priežasties: dėl riebalų trūkumo gali išnykti mėnesinės. Tokias išvadas jie padarė ištyrę grupę moterų, kurių suvartojami riebalai sudarė vos 16 proc. visų per dieną suvartojamų kalorijų. Menstruacijų ciklą gali sureguliuoti 25—35 proc. dienos kalorijų gaudama iš gerųjų riebalų — alyvuogių aliejaus, avokadų, riešutų ir lašišų. 

Pagrindinė visų populiariųjų dietų bėda ta, kad jos riboja maisto įvairovę, todėl laikydamasi jų negauni visų sveikam kūdikiui išnešioti ir savo sveikatai nėštumo metu išsaugoti reikiamų maistingųjų medžiagų bei vitaminų. Labai svarbus elementas — folio rūgštis (vitaminas B, randamas vaisiuose, daržovėse ir grūduose). Prieš pastojimą kasdien patartina vartoti bent po 400 mikrogramų folio rūgšties — tai padės išvengti apsigimimų, ypač jei nevengei papiktnaudžiauti alkoholiu. Būsimai mamai privalu vartoti ir cinko. Moterys, kurioms šio mineralo smarkiai trūksta, sumažėja lytinių hormonų, o tai taip pat gali trukdyti pastoti. Tad pasistenk kasdien savo organizmui jo parūpinti maždaug po 8 mg: valgyk liesos mėsos, jūros gėrybių, pieno ir rupių miltų produktų.

Prieš nėštumą taip pat būtina gerti geležies (18 mg per dieną, jos apstu raudonoje mėsoje, žaliose lapinėse daržovėse) ir kalcio (vartok pieno produktų ir žalių lapinių daržovių — tu turi kasdien šio kaulus stiprinančio mineralo gauti po 1000 mg, kad po truputį prikauptum atsargų, kuriomis privalėsi dalytis su tavo įsčiose augančiu vaisiumi). Kadangi net geriausiai subalansuotos dietos nėra visiškai tobulos, apsidrausk — kasdien vartok ir multivitaminų. 



Tausok savo psichiką

Nuolat patiriamas stresas taip pat sukelia fizinio pobūdžio pokyčių, kurie sunkina galimybę pastoti. Kai tu įsitempusi, organizmas dideliais kiekiais gamina streso hormoną kortizolį, kuris gali sumažinti estrogeno kiekį ir sustabdyti ovuliaciją. Nors stresas tik laikinai užkerta kelią nėštumui, patartina išmokti jį pažaboti kuo anksčiau. Jei laiku nesusigriebsi ir stresas nuolatos vis stiprės, turėsi daug vargo stengdamasi nugalėti nerimą, kai nuspręsi susilaukti kūdikio. 

Taip pat nemok ranka į nuolat prastą nuotaiką. Dar 1995 metais Browno universiteto mokslininkai įrodė, kad toms, kurias kamuoja depresijos simptomai, pastoti dukart sunkiau nei toms, kurios dažniausiai būna geros nuotaikos. Ką tik gimusi mergaitė turi 1—3 milijonus kiaušinėlių. Kol sulaukia lytinės brandos, jų lieka 400 000. Paskui kiekvieną mėnesį iki menopauzės jų žūva po 1000.

*****

81,5 proc. respondenčių nerimauja, 

ar pavyks kada nors susilaukti vaikų.

Rodyk draugams

Rašyti komentarą